خرید خودروی الکتریکی خودران به زودی شبیه خرید یک لپتاب خواهد شد! – نیراپلاس

By | آگوست 18, 2023


امروزه صنعت خودروی الکتریکی به بحثی داغ تبدیل شده به گونه ای که انتظار می رود در آینده، شرکت‌های سازنده خودرو مانند مرسدس و BMW خودروهایی را با تبلیغاتی مانند  ” با تجهیزات داخلی Nvidia ” یا “با تجهیزات داخلی mobileye ” عرضه خواهند کرد، همانطور که امروز لپتاب‌هایی با “تجهیزات داخلی Intel” خریداری می‌شوند.

با وابستگی زیاد خودروها به نیمه هادی ها، مصرف کنندگان می توانند قبل از تصمیم گیری درخرید خودروی خودران (AV)  یا خودروی الکتریکی (EV)  بیشتر به تراشه های داخلی آن توجه کنند. طبق یک گزارش، خرید خودروهای جدید به زودی شبیه خرید لپتاب خواهد شد.

دستگاه های نیمه هادی موجود در خودروی الکتریکی خودران

 

 

James Jeff، تحلیگر ارشد فناوری شرکت تحقیقاتی IDTechEx، با اشاره به گزارش ، ” نیمه هادی ها برای خودروی الکتریکی و خودران  ۲۰۲۳-۲۰۳۳  ” گفت: در آینده، شرکت‌های سازنده خودرو مانند مرسدس و BMW خودروهایی را با تبلیغاتی مانند “با تجهیزات داخلی Nvidia  ” یا “با تجهیزات داخلی mobileye  “عرضه خواهند کرد، همانطور که امروز لپتاب‌هایی با “تجهیزات داخلی  “Intel خریداری می‌شوند.

خودروسازان تبدیل به یکپارچه کنندگان سیستم  خواهند شد ، مانند لنوو که پردازنده های مرکزی(CPU) را از اینتل یاAMD  ، حافظه را از تامین کنندگان مختلف و صفحه نمایشگر را از الجی می خرد و آنها را درمحصولات خود قرار می دهد.خودروسازان نیز پیشرانه الکتریکی را از یک شرکت و سیستم خودران را از شرکتی دیگر خریداری می کنند و آن را در محصولات برند خود قرار می دهند.

وقتی در اوایل سال جاری با Clipper Automotive در لندن مصاحبه کردم، Janosch Oppermann، مدیرعامل و یکی از بنیاگذاران شرکت ، به من گفت که صنعت خودرو اصولاً از تولیدکنندگان قطعات و یکپارچه‌سازان سیستم‌ها، قطعات مختلف خودرو را تهیه کرده و با ادغام کردن این تجهیزات در سطح سیستم، خودروهای خود را توسعه می‌دهند.

از این رو IDTechEx می گوید که مصرف کنندگان، خودروهارا بر اساس مدت زمان ماندگاری باتری، کیفیت صفحه نمایش و چیپ کامپیوتری استفاده شده در داخل آن انتخاب می کنند. این گزارش رونده محتوای نیمه هادی را در۱۸ دسته تجزیه وتحلیل میکند که به سیستم های کمک راننده پیشرفته(ADAS) ، رانندگی خودکار،برق رسانی، ارتباطات و سرگرمی می پردازد. معماری های میکروکنترلر خودرو (MCU) کامپوننت اصلی برای تولید نیمه هادی در داخل خودرو هستند.

این گزارش نشان میدهد که ارزش MCU در داخل خودرو ها به درآمد  CAGR ، ۹.۴ درصدی کمک میکند، اما بیشتر این رشد ناشی از رشد تقاضای نیمه هادی ها در AVs ، ADAS  و برق رسانی خودرو است. بعلاوه ی اینکه “نه تنها این قطعات جدید به MCU  اضافی نیاز دارند، بلکه پردازش پیشرفته و فشرده ای که در رانندگی خودکار انجام میشود. شاهد پذیرش فناوری های نیمه هادی پیشرفته تر در خودرو هستیم.”

معماری میکروکنترلر خودرو (MCU) کامپوننت اصلی برای تولید نیمه هادی برای خودروی الکتریکی هستند.

باتری خودروی الکتریکی چقدر دوام خواهد آورد ؟ کدام تراشه داخلی آن تجربه ی منِ کاربر را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

شباهت‌های لپ‌تاپ به وضوح حول مواردی مانند مدت زمان ماندگاری باتری و تراشه‌هایی است که تجربه کاربر را تعریف می‌کنند.

هنگام خرید یک لپ‌تاپ، برای اکثر افراد، مواردی مانند مدت زمان ماندگاری باتری، کیفیت صفحه‌نمایش و تراشه‌های کامپیوتری آن اهمیت دارد.در خودروهای AV و EV، معیارهای انتخاب خریداران، دیگر بر اساس تعداد سیلندر، اسب بخار و مایل در هر گالن نخواهد بود. در عوض مدت زمان ماندگاری باتری و سپس در مورد چیزهایی مانند سرگرمی داخل کابین برای خریداران خودروهای برقی یک عامل تعیین کننده خواهد بود.

دومین مورد ، «صفحه‌نمایشی کردن» فضای داخلی خودرو در سال‌های اخیر رایج‌تر شده است. حتی ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار با نمایشگر مرکزی در دسترس هستند، در حالی که تمام بازار به سمت صفحه‌نمایشگر pillar-to-pillar   به جلو حرکت می‌کند. با صحبت در مورد نرم‌افزاری های بکار رفته شده در خودروها ، توانایی ارائه خدمات با بروزرسانی‌ بیسیم (OTA)، و صفحه نمایشگر ،به خودروسازان کمک می‌کنند تا ویژگی‌های بیشتری را در خودرو فعال کنند.

در زمینه بازی

مانند لپ تاپ ها، خودرو ها نیز در حال تبدیل شدن به دیوایس بازی هستند. برای مثال، خودروی الکتریکی تسلا وقتی نشان داد که مدل S می‌تواند بازی Witcher 3 را در سیستم سرگرمی خود اجرا کند. مرسدس یک قدم جلوتر رفت. اکنون که دارای گواهینامه سطح ۳ در ایالات متحده و آلمان است، این امکان برای راننده وجود دارد که تا سرعت ۴۰ مایل در ساعت در حالی که ماشین خودش رانندگی می کند، بازی های ویدیویی انجام دهد. با اینکه، تسلا قادراست  بازی هایی را اجرا کند که می توان از یک لپ تاپ گیمنگ مدرن انتظار داشت، مرسدس فقط اجازه بازی Tetris ، سودوکو و برخی عناوین دیگر از بازی های موبایل را می دهد.

همانطور که در کنفرانس FT Future of Car Conference در لندن در ماه مه ۲۰۲۳ مورد بحث قرار گرفت، صفحه نمایش یک فرصت بزرگ برای شرکت های خودروسازی خواهد بود.

ما همچنین در کنفرانس FT Future of Car Conference در لندن در ماه گذشته شاهد یک روند بزرگی بودیم. Elena Boisseuil، مدیر سفر مشتری در شرکت نیسان موتور، در مورد اینکه چگونه نمایشگرها یک فرصت بزرگ برای شرکت خواهند بود صحبت کرد. Niraj Seth ، معاون رئیس شرکت Cognizant، با اشاره به خودروی آینده گفت: “این فقط یک نوع وسیله حمل و نقل نیست.” در یک جلسه پرسش و پاسخ ، یکی از توسعه‌دهندگان Honda e بر موفقیت یکی از برنامه‌های صفحه نمایش آن تأکید کرد که بر خلاف انتظاراتشان مشتریان علاقه‌ای نداشتند.

در حالی که بازی در خودرو ممکن است یک ترفند یا تازگی در نظر گرفته شود، گزارش IDTechEx می گوید که قدرت محاسباتی واقعی در خودروهای مدرن و آینده برای هدایت سیستم های خودران استفاده خواهد شد. بیشتر تراشه‌های اطراف خودرو، برای باز کردن پنجره‌ها یا تنظیم آینه‌های جانبی استفاده می‌شوند که ازفناوری‌های کاملاً توسعه یافته استفاده می‌کنند. اندازه نود(node) این تراشه ها معمولاً بالاتر از ۴۰ نانومتر (نانومتر) است. از سوی دیگر، گوشی‌های هوشمند مدرن دارای تراشه‌هایی هستند که از فرآیند ۴ نانومتری استفاده می‌کنند و فرآیندهای کوچک‌تر قدرت محاسباتی بیشتری را ارائه می‌کنند. با این حال، تراشه‌های آینده که سیستم‌های رانندگی خودران را تامین می‌کنند، با استفاده از فناوری‌های نزدیک به محدوده ی ۱ تا ۵ نانومتری،خواهند بود.

اینجاست که لپ‌تاپ‌ها دوباره وارد می‌شوند. یک لپ‌تاپ بازی با عملکرد بالا ممکن است از کارت گرافیک Nvidia، یکی از غول‌های صنعت بازی، استفاده کند. کارت های گرافیک اطلاعات را از CPU گرفته و به تصویر، برای صفحه نمایش تبدیل می کنند. یکی از وظایف محاسباتی اصلی برای یک خودروی خودران این است که داده ها را از هر یک از دوربین ها، رادار، لیدار و غیره گرفته و آن را به یک نقشه سه بعدی از محیط تبدیل کند و همه وسایل نقلیه و افرادی که اطراف خودرو هستند را شناسایی کند.

این دو فرآیند تقریباً مشابه هستند و به این معنی است که انویدیا توانسته است در زمینه خودرو نیز محاسباتی با کارایی بالا برای برنامه‌های خودران ارائه دهد. اعلامیه اخیر در مورد محصول برنامه ریزی شده Thor با قدرت محاسباتی بالای ۲۰۰۰، قدرتمندتر از اکثر تراشه های موجود در بازار، منجر شد که برای برنامه های ADAS بعنوان هدف در نظر گرفته شود.

ویژگی های عملکرد مستقل

این صنعت در حال حاضر شروع به تبلیغات مدل های خود بر اساس عملکرد ویژگی های خودران خود کرده است. Polestar، شعبه الکتریکی خودروساز سوئدی ولوو، اخیراً جزئیاتی در مورد قابلیت‌های سنسور جلو به کمپین تبلیغاتی خود اضافه کرده است. این دوربین دارای برد ۲۰۰ متری و میدان دید ۴۵ درجه است. این نسبتاً جدید بوده و به سختی می توان به تبلیغات شرکت خودروسازی دیگری  که بر اساس قابلیت های سنجش است فکر کرد.

بدون شک ما شاهد این نوع تبلیغات از دیگر برندهای خودروسازی خواهیم بود. بحث اصلی تا به امروز در مورد رنج(range) و در نتیجه عمر باتری بوده است.  خیلی دور به نظر نمی آید که بعد از مدتی  بتوانیم اطلاعات مربوط به سرگرمی داخل کابین  را با هم مقایسه کنیم، و شاید حتی OTA برخی از خدمات اضافی را ارائه دهد که نرم افزارهای استفاده شده در خودرو، قول آن را می دهند. اما تمام این ها در صورتی عملی می شود که مصرف کننده حاضر باشد، بیشتر از قیمت خودِ خودرو را بپردازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *